مشخصات فنی درب های MDF

مشخصات فنی درب های MDF

مشخصات فنی دربهای MDF
MDF چیست ؟
مخفف واژه medium density fiberboard است که جزو فرآورده های چوبی محسوب می شود.
MDF نوعی تخته فیبر است که به روش خشک تولید می گردد.ام دی اف را پس از تولید می توان روکش نمود. روکش های تزئینی علاوه بر زیبایی به دوام وکاربردآن در محیط هایی مانند آشپزخانه کمک می کند. روکش ملامینه متداولترین نوع روکش برای MDF می باشد که در این فرآیند کاغذ دکوراتیو آغشته به رزین تحت فشار و حرارت بر روی تخته چسبانده می شود.
۱- MDF با روکش PVC :

دراین دربها طرح موردنظربوسیله cnc روی mdf اجرا می شود و سپس روکش های pvc با ضخامتهای ۰/۲ یا ۰/۴ روی آن وکیوم می شود به طوری که کاملا در تمام شیارهای pvc حرکت کرده وپس از روکش کردن pvc طرح cnc بطورکامل قابل مشاهده است .

لازم به ذکر است در برخی از مدلها به صورت برجسته ،ترکیب با شیارهای cnc اجرا می شود بدین صورتکه برجستگی ها جداگانه طراحی و ساخته شده. و سپس این قطعات روی درب چسبانده می شوندودرنهایت همانند قبل روکش pvc وکیوم می شود .

این دربها نیازی به رنگ آمیزی ندارند و اصطلاحا خود رنگ هستند.

۲- درب MDF روکش چوب :

یک لایه نازک ورق چوب رابروی mdf پرس می کنند این لایه چوب رااز گونه های مختلف چوب تهیه می کنند . دربهای ساخته شده با این ورق نیاز به رنگ آمیزی دارند.

رایج ترین mdf روکش چوب در صنعت درب mdf روکش ملچ می باشد . دربهای ساخته شده با این ورق با نام درب mdf روکش ملچ یا به اختصاردرب روکش ملچ می شناسند.
ورق مورد استفاده در درب روکش ملچ با ضخامتهای ۳، ۵، ۸ میلیمترمی باشد.
درب ملچ با روکش ۳ میل را بیشتر برای دربهای داخلی استفاده می کنند ودرب ملچ با روکشهای ۵ و۸ میل را برای دربهای ورودی استفاده می کنند.
۳- درب MDF خام ۳ میل :

ورق خام ۳ میلی متر را بدون هیچ روکشی اغلب برای ساختن دربهای کمد دیواری استفاده می کنند. این دربها نیاز به رنگ آمیزی دارند واز آنجایی که استفاده از این ورق جهت کاهش هزینه می باشد کم هزینه ترین شیوه رنگ آمیزی آن استفاده از رنگ های ساختمانی واجرا بوسیله غلطک می باشد.
۴- درب MDF روکش ملامینه ویا کاغذی :

ورقهای mdf روکش ملامینه یا کاغذی که در ساخت درب mdf استفاده می شود دقیقا همان ورقهای مورد استفاده در کابینت ومبلمان اداری است . اما در صنعت درب از mdf 3میل با روکش کاغذی وملامینه معمولا برای ساخت دربهای کمد دیواری استفاده می شود وmdf های ۸ و۱۶ میل روکش ملامینه را در ساخت دربهای کارشده در پارتیشن بندی های اداری استفاده می کنند .

هرچند استفاده از این ورقها برای ساخت دربهای اطاقی ویا سرویسی نیز مشکلی ایجادنمی کند .اما به لحاظ هزینه ای وکیفی جایگزین های مناسب تری نیز وجود دارد که از آن جمله می توان به درب hpl اشاره کرد.

۵- درب MDF لیزری :

MDF لیزری mdf ای خام است که شیارهایی مشابه رگه های چوب درآن ایجاد میشود . از نظرفرم وظاهر شیار مشابه شیارهای ورقهای hdf است .این درب ها نیز نیاز به رنگ آمیزی دارند.